@article { author = {Hosseinzadeh Arabi, Davoud and abbasi, bijan}, title = {Comparative Study of Tendering Procedures in "Iran's Tender Law" and "UNCITRAL Model Law on Public Procurement 2014"}, journal = {The Journal of Modern Research on Administrative Law}, volume = {3}, number = {7}, pages = {11-38}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association of Administrative Law}, issn = {2717-0497}, eissn = {2717-0500}, doi = {10.22034/mral.2021.521028.1088}, abstract = {In order to enforce the objectives of procurement regulations,legislative bodies design procedures for conducting public sectors procurement so that public sector entities can rely on them to achieve the goals of legal system.For this reason,the design of methods appropriate to the requirements of those entities is an essential issue of Tenders Laws. In terms of choosing the bidding method, the bidder's goal should be based on the selection of a qualified person of the contracting party, in the best time and the most appropriate conditions to be able to the best and most appropriate bid submitted by him.Therefore all procurement rules have been devoted to a variety of bidding procedures.The present article identifies the principles that the UNCITRAL Model Law on Public Procurement has taken into account in designing the tendering procedures and compares them with the procedures outlined in Iran's Tender Law. This research intends to answer the question of what are the differences between the tendering methods in the two documents and in the current situation by comparatively examining the various methods of holding tenders in the Iran's Tender Law and the UNCITRAL Model Law on Public Procurement. Which of them is more successful in achieving the goals of bidding laws? But the focus is on explaining the rules and regulations used in the UNCITRAL Code. Thus, first, the methods of holding tenders mentioned in Iranian law are briefly explained, and then the related issues stated in the sample law are examined with more care and reflection}, keywords = {Procurement,Bidding Procedures,Iran's Tender Law,UNCITRAL Model Law on Public Procurement}, title_fa = {مطالعه تطبیقی روش های برگزاری مناقصات در «قانون برگزاری مناقصات» ایران و «قانون نمونه تدارکات دولتی 2014» آنسیترال}, abstract_fa = {قانونگذاران در راستای اجرایی نمودن اهداف قوانین ناظر بر معاملات دولتی، به طراحی شیوه ها و تشریفاتی برای انجام معاملات حوزه حقوق عمومی دست می زنن د تا نهادهای بخش عمومی با تکیه بر آن بتوانند نظام حقوقی شکل یافته را به مقصود برسانند. به همین منظور طراحی روش های متناسب با شرایط و نیاز نهاد خریدار از موضوعات اساسی حقوق مناقصات است، تا بدینوسیله اولاً تأمین نیاز نهادهای بخش عمومی برای استمرار ارائه خدمات عمومی مرتفع گردد و ثانیاً در تلاش بی وقفه برای دستیابی به انطباق کامل تشریفات خرید بر اهداف حقوق مناقصات تا حدامکان، از سوء استفاده اقتدار عمومی نهادهای این بخش جلوگیری به عمل آورده و از منابع عمومی صیانت شود. از لحاظ انتخاب روش انجام مناقصه، هدف مناقصه گزار باید براساس انتخاب شخص واجد شرایط طرف قرارداد، در بهترین زمان و مناسب ترین شرایط قرار گیرد تا بتوان به بهترین و مناسب ترین پیشنهاد ارائه شده از سوی وی یا پیشنهادی که براساس آن قرارداد منعقد می گردد، دست یافت. بنابراین در تمامی قوانین مربوط به مناقصات بخشی به بیان انواع روش های انجام مناقصه اختصاص یافته است. مقاله حاضر اصولی را که قانون نمونه تدارکات آنسیترال، در طراحی روش های برگزاری مناقصه به آن توجه نموده است، شناسایی و با روش های بیان شده در قانون مناقصات ایران مورد مقایسه قرارمی دهد.}, keywords_fa = {مناقصات دولتی,روشهای برگزاری مناقصات,قانون برگزاری مناقصات ایران,قانون نمونه تدارکات دولتی آنسیترال}, url = {https://www.malr.ir/article_243764.html}, eprint = {https://www.malr.ir/article_243764_96b7726b47561da35fa14a423497c4ff.pdf} }