@article { author = {ranjbar, ranjbar}, title = {Politics and administration: Distinction and Overlapping}, journal = {The Journal of Modern Research on Administrative Law}, volume = {3}, number = {9}, pages = {143-164}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association of Administrative Law}, issn = {2717-0497}, eissn = {2717-0500}, doi = {10.22034/mral.2021.530860.1150}, abstract = {Relationship of civil servants and political authorities and sphere of powers of both in administration and policy-making is one of main issues of the contemporary governance. There is no doubt that politics is not administration and a politician is different with a public servant. Therefore, it seems there is no problem to distinguish politics from administration. Nevertheless, specification of exact boundaries of the two spheres and its cause is not clear. This dichotomy is not founded on a priori logic; but it is a fact in the most of modern states. Therefore, in view of conceptual, institutional and individual actors, there is a separation as well as overlapping between politics and administration that being debated in the article with a descriptive method. According to author, norms specified at a democratic constitution and emphasis it gives to values such as justice, democracy, responsibility, autonomy and morality provides sufficient evidences for keeping this demarcation and simultaneously makes an interaction  between the two spheres. Although the way of demarcating and specification of points of distinction, overlapping and interaction between the two spheres of 'governing and service' depends on characteristics of constitutionalism and administrative tradition of states.}, keywords = {Administration,Civil servants,Neutral competence,Politicization,Politics}, title_fa = {سیاست و اداره: تمایز و همپوشی}, abstract_fa = {رابطه مستخدمان اداری و مقامات سیاسی و گستره اختیارات این دو در سیاستگذاری و اداره از موضوعات مهم حکمرانی در دوران معاصر است. بی تردید سیاست، اداره نیست و سیاستمدار با مامور اداری یا مستخدم کشوری متفاوت است. بنابراین در ظاهر، مشکلی در تشخیص و تمایز سیاست و اداره وجود ندارد. با این حال، تشخیص مرز دقیق سیاست و اداره و چرایی وجود چنین مرز و تمایزی خوب روشن نیست. تمایز سیاست و اداره بر یک منطق پیشینی استوار نیست؛ ولی واقعیت موجود در اغلب دولتهای مدرن است. در واقع، از نظر مفهومی، نهادی و عاملان فردی کم و بیش ما شاهد تمایز و در عین حال تلاقی و همپوشی میان سیاست و اداره ایم و این مقاله به شیوه ای تحلیلی- توصیفی به تحقیق این موضوع اختصاص دارد. به گمان نویسنده ارزش های مقرر در یک قانون اساسی مردم سالار و تاکید آن بر ارزش هایی چون عدالت، مردم سالاری، مسئولیت پذیری، خود گردانی و اخلاق مداری می تواند دلایل کافی برای حفظ تمایز و در عین حال برقراری تعامل سازنده میان سیاست و اداره فراهم می کند. هرچند ترسیم فواصل و نقاط تمایز، همپوشی و تعامل میان این دو عرصه «حکمرانی و خدمت» به ویژگی منحصر قانون اساسی گرایی و سنت اداری در هر کشور بستگی دارد.}, keywords_fa = {سیاست,مستخدمان کشوری,صلاحیت بیطرف,سیاسی سازی}, url = {https://www.malr.ir/article_247134.html}, eprint = {https://www.malr.ir/article_247134_448f5779b794799f0864228202daa5a5.pdf} }