%0 Journal Article %T تأملی بر چیستی و چرایی ظهور حقوق اداری نوین %J فصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری %I انجمن ایرانی حقوق اداری %Z 2717-0497 %A طاهری, علی %A خاکپور, سارا %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 2 %N 3 %P 145-164 %! تأملی بر چیستی و چرایی ظهور حقوق اداری نوین %K حقوق اداری نوین %K مدیریت دولتی نوین %K نسل‌های حقوق اداری %K مدیریت دولتی سنتی %K بوروکراسی وبر %R 10.22034/mral.2020.131129.1042 %X بسیاری از نویسندگان و اندیشمندان معتقدند سیر تطور در حقوق اداری از فراز و فرود نظریه‌های مربوط به دولت و اداره قابل تفکیک نیست. به عبارت دیگر تغییر و تحول در نظریه‌ها و رویکردهای اداره کردن امور عمومی و مدیریت دولتی منجر به تغییر و ارائه ی رویکردها یا چارچوب های جدید در حقوق اداری شده است. در این مقاله نشان داده ایم که عبور از دیدگاه های سنتی در مورد اداره به سوی مدیریت دولتی نوین و ظهور دولت های تنظیم گر که بیشتر سکانداری را به جای پارو زدن، نقش و وظیفه ی دولت می دانند و بر خصوصی سازی، مقررات زدایی و استفاده از سبک بازار در اداره‌ی امور تأکید دارند منجر به شکل گیری نسل جدیدی از حقوق اداری با ویژگی های متمایز نسبت به نسل های قبلی شده است. در این نسل که به تأسی از «مدیریت دولتی نوین»، «حقوق اداری نوین» نامیده شده به جای سیستم های دستور و کنترل قبلی بر مشارکت عمومی با بخش خصوصی تأکید می شود و تفکیک میان مراحل قانون‌گذاری و اجرای قانون جای خود را به تعامل پویای میان این مراحل داده است. با این وجود، از یک سو نقش ها و وظایف تعریف شده در قانون اساسی ما برای دولت و از سوی دیگر شکل گیری روندی جهانی برای تجدیدنظر در برداشت‌های بازارگرایانه از دولت و اداره، موجب شده تا دستاوردهای حقوق اداری نوین مورد پرسش قرار گرفته و کاربردپذیری آن در محیط حقوقی، سیاسی و مدیریتی کشور ما با تردیدهایی روبرو باشد. %U https://www.malr.ir/article_43527_6f31ff82746983ea0523e9f5a743c954.pdf