انجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-04972420201022The rights and duties of private owners of monuments registered in the National monuments listحقوق و تکالیف مالکان خصوصی آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی11384500910.22034/mral.2020.125633.1018FAبیژن عباسیدانشیار گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه تهران تهران ایرانJournal Article20200501Today, the right to property is not an absolute right, and the legislature can, for some reason, impose restrictions on the right to property. For example, the requirements of the public interest in the protection of the country's cultural heritage can impose restrictions on the right to property of individuals. The government's registration of people's property in the National monuments list has several legal implications, including the rights and obligations of the owners. In Iran, we are witnessing various and scattered laws and regulations in the field of protection and registration of historical monuments and their legal monuments and so far, no independent research has been done in our country on the rights and duties of private owners of registered monuments. In this paper, this question has been answered using descriptive-analytical research method and library data collection method that what are the rights and obligations of private owners of registered monuments? After registering a monument on the National monuments list, it has received numerous legal protections, including physical and technical protection, and a variety of legal protections, as well as rights, obligations, and restrictions for private owners and occupiers, including protection, restoration, and transfer.امروزه حق مالکیت، حق مطلقی نبوده و قانونگذار می تواند بنا به عللی، محدودیت هایی را بر حق مالکیت اعمال نماید. برای نمونه، الزامات مربوط به منفعت عمومی در حفاظت از میراث فرهنگی کشور می تواند محدودیت هایی را برای حق مالکیت اشخاص ایجاد کند. ثبت املاک اشخاص توسط دولت در فهرست آثار ملی، آثار حقوقی متعددی از جمله درباره ی حقوق و تکالیف مالکان چنین آثاری دارد. در ایران، ما شاهد قوانین و مقررات گوناگون و پراکنده ای در زمینه ی حفاظت و ثبت آثار تاریخی و آثارحقوقی آن هستیم و تاکنون در کشور ما پژوهشی مستقل درباره ی حقوق و تکالیف مالکان خصوصی آثار ثبت شده صورت نگرفته است. در این مقاله با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای به این پرسش پاسخ داده شده است که حقوق و تکالیف مالکان خصوصی آثار ثبت شده چیست ؟ پس از ثبت یک اثر در فهرست آثار ملی، حمایت های متعدد قانونی شامل حفاظت فیزیکی و فنی و انواع حمایت های حقوقی از آن شده و حقوق، تکالیف و محدودیت هایی را برای مالک و متصرف خصوصی از جمله درباره حفاظت، مرمت و انتقال آن اثر به همراه دارد.انجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-04972420201022Exceptional conditions and exceptions to the rule of law
(Case study of the approach of constitutional experts to emergency situations)شرایطِ استثنایی و استثنایِ حاکمیت قانون (مورد پژوهشی رویکرد خبرگان قانون اساسی به وضعیتهای اضطراری)39564501910.22034/mral.2020.132067.1051FAعلی مشهدیدانشیار گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه قم0000-0001-8439-1384علی داراییکارشناس ارشد حقوق دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانصدیقه قارلقیدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه قم،قم، ایرانJournal Article20200812The idea of the rule of law is a cornerstone of public law in the field of constitutional law and administrative law and has its application. This idea, in addition to its formal and substantive components, means the legitimacy of all decisions and powers of administrative and political officials. However, one of the exceptions to the rule of law is the exceptional circumstances in which, in certain critical situations, the application of the law is suspended and shaken and does not have the quality of implementation under normal circumstances. The main question in the present article is what are the views and perceptions of the exceptional conditions of the constitutional experts in the special period of suspension and emergency of 1979? The Basic Laws adopted the Ninth, Sixty-eighth, Seventy-eighth and Seventy-ninth Principles with the content of exceptional conditions. The authors have come to a descriptive-analytical conclusion that although there were wide-ranging readings with positions of restriction of human rights and freedoms in the Constituent Assembly, the final and majority attitude of constitutional experts is to accept exceptional conditions at different times with a reasonable approach. And he was disciplined.ایده حاکمیت قانون رکن رکین حقوق عمومی در پهنه حقوق اساسی و حقوق اداری گسترده شده و کاربرد خود را دارد. این ایده افزون بر مولفههای شکلی و ماهوی که دارد، به معنای قانونی بودن کلیه تصمیمات و اختیارات مقامات اداری و سیاسی است. لکن یکی از استثناهای حاکمیت قانون شرایط استثنایی است که در مواقع خاص بحرانی، اعمال قانون با تعلیق و تزلزل روبرو میشود و از کیفیت اجرایی در شرایط نرمال برخوردار نیست. پرسش اساسی در مقاله حاضر این است که خبرگان قانون اساسی در مقطع تعلیقی و اضطراری خاص 1358 چه دیدگاهها و برداشتهایی از شرایط استثنایی داشتهاند؟ مقننان اساسی اصول نهم، شصتوهشتم، هفتادوهشتم و هفتادونهم را با محتوای شرایط استثنایی تصویب نمودند. نویسندگان با روشی توصیفی-تحلیلی بدین نتیجه رسیدهاند که گرچه قرائتهایی موسع و با مواضع تحدید حقوق و آزادیهای بشری در مجلس موسسان وجود داشت، لکن نگرش نهایی و اکثریتی خبرگان قانون اساسی پذیرش شرایط استثنایی در مواقع مختلف با رویکردی معقول و منضبط بود.انجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-04972420201022Essence of administrative proceedings in Iran: proceedings in the administration or proceedings on the administrationچیستی دادرسی اداری درایران؛ دادرسی دراداره یا دادرسی بر اداره1351594697910.22034/mral.2020.139000.1069FAکورش استوارسنگریاستادیار گروه حقوق، دانشکده حقوق وعلوم انسانی، دانشگاه آزاد، شیراز، ایران0000-0001-8135-1360Journal Article20201030Essence of administrative proceedings in Iran: proceedings in the administration or proceedings on the administration<br />Abstract<br />In Iranian law, administrative proceedings are not very well known among the types of proceedings, which is why it is important to produce literature in this regard. The first thing about administrative litigation is to explain its meaning. What is meant by administrative litigation and what is this type of litigation overseeing is the main focus of this article.. In the existing literature, some have defined it as a well-known and precise concept without definition, and some authors have defined it as well. Has reviewed and critiqued its definitions It has also provided ten definitions and concepts, and it is believed that the administrative proceedings are essentially Darcy's administration and are subject to review by quasi-judicial authorities and the Court of Administrative Justice.<br />Keywords: Administrative Procedure, Administrative Justice Court, Quasi-Judicial Authorities, Proceedings in the administration . Proceedings on the administrationچیستی دادرسی اداری درایران :دادرسی دراداره یا دادرسی بر اداره <br /> <br />چکیده <br />درحقوق ایران دادرسی اداری درمیان انواع دادرسی ها چندان مدون وشناخته شده نیست همین امر اهمیت تولید ادبیات در این خصوص را می رساند.اولین مطلب در مورد دادرسی اداری تبیین مفهوم آن است.منظور از دادرسی اداری چیست واین نوع دادرسی ناظر بر چیست محور اصلی این مقاله است.در ادبیات موجود برخی بدون تعریف آنرا به عنوان یک مفهوم شناخته شده ودقیق پیش فرض گرفته اند وبرخی نویسندگان نیز آنرا تعریف کرده اند.نویسنده در این مقاله به شیوه کتابخانه ای به تحقیق در این خصوص پرداخته است وتعاریف ومفاهیمی که ازدادرسی اداری مطرح شده است را بررسی کرده است وضمن نقد تعاریف مطرح شده تعریف و مفهوم مورد نظر خورد را نیز ارایه کرده است ومعتقد است دادرسی اداری اصولا دارسی بر اداره وناظر بر رسیدگی توسط مراجع شبه قضایی ودیوان عدالت اداری است.<br />کلیده واژه ها:دادرسی اداری،دیوان عدالت اداری،مراجع شبه قضایی،دادرسی در اداره،دادرسی بر اداره.انجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-04972420201022Exercising Judicial Control over the Legality of Administrative Police’s decisions in Franceنظارت قضایی بر قانونی بودن تصمیمات پلیس اداری در فرانسه1071344698010.22034/mral.2020.139104.1070FAمحمد جلالیاستادیار گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی حقوق اداریمیثا کامیابدانشجوی دکتری حقوق عمومی، شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20201102Administrative police as a concept for maintaining public order was born in French law to secure public security, public health, public tranquility and human dignity. Considering it as a guarantee for rights and freedoms and hence the internal peace in the society would be no exaggeration. <br />It is of great importance to exert judicial control over administrative police’s actions and decisions. The importance is more obvious hereon due to its administrative responsibility and narrowing the scope of rights and freedoms while exercising police authority.<br />Studying the verdicts of French Council of State (Conseil d'État ) and content analysis both reveal that incompetence (subjective, territorial and temporal), non-adherence to administrative procedures or violating defense rights are some reasons that may cause the annulation of decisions. Proportionality as a well-shaped principle provides proper criteria for evaluating legality by deliberating the existence of potential threat for public order and the necessity of decisions.پلیس اداری، به عنوان قالبی مفهومی برای برآوردن ارکان چهارگانه ی نظم عمومی (امنیت عمومی، بهداشت عمومی، آسایش عمومی و کرامت انسانی) در حقوق اداری فرانسه شکل گرفته و تضمین کننده ی بهره مندی از حق ها و آزادی ها و ضامن صلح درونی جامعه است. نظارت قضایی بر تصمیمات پلیس اداری مانند نظارت بر تصمیمات هر مقام اداری دیگر از اهمیت برخوردار است، این اهمیت به ویژه با توجه به جنبه ی تحدید کننده ی حق ها و آزادی ها در تصمیمات آن و شناسایی مسئولیت برای این مقام نمود بیشتری دارد. مطالعه ی آرای شورای دولتی نشان می دهد عدم صلاحیت (موضوعی، سرزمینی و زمانی)، عدم رعایت رویه های اداری و اصول ترافعی از موارد ابطال تصمیمات مقام پلیس اداری به شمار می رود. اصل تناسب با سنجش واقعی بودن تهدید برای نظم عمومی با توجه به زمان تصمیم، ضروری بودن و متناسب بودن آن، معیار مناسبی را برای سنجش قانونی بودن این تصمیمات فراهم می آورد.انجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-04972420201022Legal Analysis of Buying Service Contract for Executive Organizations Personnel with Emphasis on Administrative Justice Court Decisionsتحلیل حقوقی قرارداد خریدخدمت کارکنان دستگاههای اجرایی با تأکید بر آراء دیوان عدالت اداری801064315110.22034/mral.2020.127838.1023FAحامد کرمیاستادیار گروه حقوق دانشگاه شاهد، تهران، ایرانمهدی گودرزیدانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانJournal Article20200518One of the types of employment in executive organizations is through the buying service contract. The terms and conditions governing on this contract and how to employment situation transform are considered issues of employment law in Iran. Higher Salaries, Benefits, and Job Stability Formal Employment and Contractual Provide Highly craze for Contract Employees in transforming the employment situation. Therefore, one of the most repeated cases in the Administrative Justice Court is this issue. This Article analyzes the rules and regulations of the Buying Service Contract, after reviewing sources such as books and legal articles, acts and regulations, and the judgments of the Administrative Justice Court. And it has answered the question that can anyone who is employed as a buy in service apply for employment situation transform? The answer that can be made is that the situation can be changed only for those who have been employed in accordance with the "Coordination Guidelines for the Use of Human Services Required by the State Apparatus". And in other cases where people have been hired to buying service, it is not possible to turn the situation into contractual employment.مباحث مربوط به ورود به خدمت و تبدیل وضعیت استخدامی از مهمترین مباحث حقوق استخدامی به شمار میرود که به دلیل پراکندگی در قوانین و مقررات متفاوت استخدامی موجب ابهامات و نارسائیها در این حوزه شده است. یکی از انواع ورود به خدمت در دستگاههای اجرایی قرارداد خریدخدمت میباشد. ضوابط و قواعد حاکم بر این قرارداد و نحوه تبدیل وضعیت کارکنان خریدخدمتی از مسائل حقوق استخدامی ایران به شمار میآید. حقوق و مزایا و ثبات شغلی استخدام رسمی و پیمانی رغبت زیادی برای کارکنان قراردادی در تبدیل وضعیت استخدامی ایجاد میکند لذا یکی از دعاوی پرتکرار در دیوان عدالت اداری این موضوع میباشد. این تحقیق که در آن از روش تحلیلی-توصیفی استفاده شده، به ماهیت، شرایط و ضوابط قرارداد خرید خدمت و تبدیل وضعیت این دسته کارکنان به استخدام پیمانی پرداخته و به این سوال پاسخ داده است که آیا براساس قوانین و مقررات و نیز رویه دیوان عدالت اداری همه افرادی که به صورت قرارداد خریدخدمت بکارگیری میشوند میتوانند از تبدیل وضعیت استخدامی بهره مند شوند؟ پاسخی که میتوان ارائه نمود این است که امکان تبدیل وضعیت فقط برای افرادی که طبق «دستورالعمل هماهنگی در استفاده از خدمات نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه دولتی» مصوب ۱۳۷۸ به صورت خریدخدمت بکارگیری شدهاند، وجود دارد و در سایر مواردی که افراد به صورت خریدخدمت بکارگیری شدهاند مجوزی جهت تبدیل وضعیت به استخدام پیمانی وجود ندارد.انجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-04972420201022Improving the Status of "Legal" and “Investigation of Administrative Offenses" Units in the Structure of Executive Organsمطلوبسازی جایگاه واحدهای «حقوقی» و «رسیدگی به تخلفات اداری» در ساختار دستگاههای اجرایی56784501010.22034/mral.2020.130827.1037FAمحمدامین ابریشمی راداستادیار گروه حقوق دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانحسین آیینه نگینیدانشآموخته دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0000-0000-0000Journal Article20200712Documented in paragraph 10 of article 3 of the Constitution, establishing a proper administrative system is one of the issues considered by the system of the Islamic Republic of Iran. Undoubtedly one of the most important components of a proper administrative system is prevention of legal anomalies in the executive organs or appropriate and efficient approach with them that ensures the health of the administrative system. In order to achieve this goal, in the Iranian administrative system, in addition to preparing external monitoring, various inter-organizational monitoring methods have been proposed to ensure the proper implementation of laws in the executive organs. In the form of descriptive-analytical research and by pathologizing the status of "Legal" and “Investigation of Administrative Offenses" Units As two effective sources to ensure the rule of law in the organs, It was concluded that the lack of organizational and functional independence for these two units has made it impossible for such units to be effective in performing their duties. Therefore, it was suggested that by redesigning the administrative system of the country, "legal" and “investigation of administrative offenses" units be placed structurally under the Ministry of Justice or the Legal Vice President and be located in the relevant agencies. Obese perspective, anticipating the possibility of proposing a legal deputy or members of administrative misconduct committees by the highest executive to the Minister of Justice or the legal vice president and appointing them can help them coordinate more closely with the executive.مستند به بند 10 اصل 3 قانون اساسی، ایجاد نظام اداری صحیح ازجمله موضوعات مدنظر نظام جمهوری اسلامی ایران است. بیتردید یکی از مهمترین مؤلفههای نظام اداری صحیح، جلوگیری از بروز ناهنجاریها قانونی در دستگاههای اجرایی یا برخورد مناسب و کارآمد با آنها است که سلامت نظام اداری را تضمین میکند. بهمنظور تأمین این هدف، در نظام اداری ایران، علاوهبر تمهید نظارتهای برون سازمانی، شیوهها و طرق مختلف نظارت درونسازمانی جهت تضمین حسن اجرای قوانین در دستگاههای اجرایی پیشبینی شده است. در قالب پژوهشی توصیفی-تحلیلی و با آسیبشناسی جایگاه واحدهای حقوقی و رسیدگی به تخلفات اداری به عنوان دو مرجع تأثیرگذار در جهت تضمین حاکمیت قانون در ادارات، این نتیجه به دست آمد که عدم تأمین استقلال سازمانی و کارکردی برای این دو واحد موجب شده تا این قبیل واحدها نتوانند کارآمدی لازم را جهت پیشگیری از وقوع تخلف یا برخورد مناسب با آن داشته باشند. لذا، پیشنهاد شد تا با بازطراحی نظام اداری کشور، واحدهای حقوقی و رسیدگی به تخلفات اداری از نظر ساختاری در ذیل وزارت دادگستری یا معاونت حقوقی ریاستجمهوری و مستقر در دستگاههای مربوطه باشند تا از این طریق بتوانند با استقلال بیشتری به ایفای صحیح صلاحیت خودشان بپردازند. در این راستا، بهرهگیری از روشهایی همچون منظور کردن پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه اجرایی جهت نصب بالاترین مقام واحدهای حقوقی یا اعضای هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری در هر دستگاه، میتواند در عین حفظ استقلال آنها، به هماهنگی بیشتر آنها با دستگاه اجرایی کمک کند.