انجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321Analysis of the position of Iran's welfare state in welfare paradigms with an emphasis on legal standards and Legatum Report 2021 (from theory to practice)تحلیل جایگاه دولت رفاه ایران در پارادایمهای رفاهی با تاکید بر موازین حقوقی و گزارش لگاتوم 2021 (از نظریه تا عمل)134325511210.22034/mral.2022.559256.1350FAعلیرضا باوندپوردانشجوی دکتری ، گروه حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، ایرانحسین غلامی دوناستاد ،گروه حقوق جزا و جرم شناسی،دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایرانداود دعاگویاندانشیار ،گروه اجتماعی دانشکده منابع سازمانی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران ، ایرانJournal Article20220801Welfare regimes represent the set of welfare policies and programs of a country in the field of opinion and practice,which form the welfare structure of a country and for the very important goals of welfare,including the happiness and well-being of citizens, the development of society,and also the very wide effects that the lack of welfare components in societies have(such as injuries, deviance and crimes),has been the focus of social and criminal policy makers.In this article, by using the descriptive-analytical method, welfare structure based on upstream documents as a legal theory and perspective, as well as the country's welfare status in the international arena aswelfare practice and function are examined.And it is analyzed.The results of this research show that, on the one hand,the fundamental laws in Iran, despite the intensity and weakness of the welfare programs,indicate a relatively comprehensive view and the desire to implement the welfare state system of the social democratic type, and on the other hand, the state of welfare indicators in Legatum's report shows the very unfavorable state of welfare in the country and Iran's inappropriate position in the international and even regional arena.Also, the comparison of welfare indicators in the Legatum report shows that in terms of the welfare system, Iran is next to the less efficient informal supply countries.Therefore, there is a huge gap between what is introduced in theory as the welfare policies resulting from the basic laws and the practice that is the result of the current state of welfare in the country.رژیمهای رفاهی بیانگر مجموعه سیاستها و برنامههای رفاهی یک کشور در حوزه نظر و عمل میباشند که ساختار رفاهی یک کشور را شکل میدهند و به جهت اهداف بسیار مهم رفاه از جمله سعادت و بهروزی شهروندان، توسعه جامعه و همچنین آثار بسیار وسیعی که فقدان مولفههای رفاه در جوامع دارند (مانند آسیبها، انحرافات و جرایم)، مورد توجه سیاستگذاران اجتماعی و جنایی قرار گرفته است. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی ضمن شناخت رژیمها و مدلهای رفاهی به عنوان مبانی نظری، ساختار رفاهی کشور بر مبنای اسناد بالادستی به عنوان نظریه و دیدگاه حقوقی و همچنین وضعیت رفاهی کشور در عرصه بینالمللی به عنوان عمل و کارکرد رفاهی مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. نتایج این پژوهش نشان میدهد، از یک سو قوانین بنیادین در ایران، علیرغم شدت و ضعف در برنامههای رفاهی، حاکی از دیدگاهی نسبتاً فراگیر و تمایل به اجرای نظام دولت رفاه از نوع سوسیال دموکرات است و از سوی دیگر، وضعیت شاخصهای رفاهی در گزارش لگاتوم، بیانگر وضعیت بسیار نامطلوب رفاه در کشور و جایگاه نامناسب ایران در عرصه بینالمللی و حتی منطقهای میباشد. همچنین مقایسه وضعیت شاخصهای رفاهی در گزارش لگاتوم نشان میدهد که ایران از نظر نظام رفاهی، در کنار کشورهای تامین غیررسمی از نوع کمتر کارآمد قرار دارد. از این رو میان آنچه که در نظریه به عنوان سیاستهای رفاهی ناشی از قوانین مبنایی معرفی شده با عمل که حاصل وضعیت فعلی رفاه در کشور است، فاصله بسیار زیادی وجود دارد.https://www.malr.ir/article_255112_b97ec2649f974b347318d642e800097e.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321Analysis of the position, performance and decisions of the Road Safety Commission from the perspective of the rule of law principleتحلیل جایگاه، عملکرد و تصمیمات کمیسیون ایمنی راههای کشور در ساختار حقوق شوراهای اداری446569846510.22034/mral.2022.539194.1387FAمحمود وزیریدانشجوی دکتری رشته حقوق عمومی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسعیدرضا ابدیدانشیار گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمهدی هداونداستادیار گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20221003In the last ten years, we have had about one hundred and seventy thousand dead and more than three million injured in traffic accidents. The complexity and numerous factors involved in the traffic accidents have caused the government to make effort to control the factors affecting traffic accidents by creating regulatory institutions. One of the most substantial institutions which was established is the Road Safety Commission of the country. Despite the existence of significant goals and tasks in the regulations set for the Road Safety Commission, the desired performance results for this institution have not been achieved so far. Therefore, questioning about how these institutions were established, how they operate and also their enactments and decisions from the rule of law perspective can represent a key question in explaining the current situation. In present article, according to the indicators of the rule of law, the way of establishment and legal status of the Road Safety Commission are investigated, as well as the degree of compliance with the indicators of the rule of law in the performance and decisions determined in the Commission. The present study demonstrates that despite the emphasis on the rule of law, none of the formal and substantive principles of the rule of law are properly observed in the establishment and ongoing processes of the Road Safety Commission. Therefore, part of the problem of traffic accidents can be found in the improper functioning of regulatory institutions from the perspective of the rule of law.در ده سال گذشته حدود یکصد هفتاد هزار کشته و بیش از سه میلیون مصدوم ناشی از تصادفات رانندگی داشتهایم. پیچیدگی و عوامل متعدد دخیل در تصادفات رانندگی سبب شده است تا دولت با ایجاد نهادهای تصمیم گیر جمعی سعی در کنترل عوامل مؤثر در تصادفات رانندگی بنماید. یکی از مهمترین نهادهای ایجاد شده کمیسیون ایمنی راههای کشور است. علیرغم وجود اهداف و وظایف مهم در آییننامه وضع شده برای کمیسیون ایمنی راهها، نتایج مطلوبی از عملکرد نهاد مذکور به دست نیامده است. ازاینرو پرسش از نحوه ایجاد، قواعد فعالیت، صلاحیت ها و سلسله مراتب و همچنین میزان رعایت اصل حاکمیت قانون در کمیسیون ایمنی راههای کشور، میتواند پرسشی راهگشا در تبیین وضع موجود باشد. در این مقاله به بررسی نحوه ایجاد و جایگاه قانونی کمیسیون ایمنی راههای کشور و همچنین میزان رعایت شاخصههای حاکمیت قانون در عملکرد و مصوبات وضع شده کمیسیون میپردازیم. این بررسی نشان میدهد که وجود شوراهای موازی، تزاحم و تداخل وظایف، ساختار نامناسب و عدم رعایت اصل حاکمیت قانون به طور کلی در کشور و به طور خاص در حوزه ایمنی راههای کشور سبب ناکارآمدی کمیسیون ایمنی راههای کشور شده است. لذا میتوان بخشی از ناکارآمدی در تنظیم صحیح عبور و مرور را در عدم کارکرد صحیح نهادهای تنظیمگر از منظر حاکمیت قانون جست.https://www.malr.ir/article_698465_ae89e16e455d0fa9e059a99213bfaefe.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321Legal pathology of government regulation in the field of cryptocurrenciesآسیبشناسی حقوقی تنظیمگری دولت در حوزه رمز ارزها678825391110.22034/mral.2022.554417.1318FAحسین خداوردی آرشدانشجوی دکتری مالی، گرایش حقوق مالی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمد رضویدانشیار رشته حقوق بینالمل دانشگاه علوم انتظامی امینمهدی منتظراستادیار گروه حقوق، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایرانJournal Article20220524The increasing development of information technology and its increasing use in daily life, in addition to improving the quality of life through legitimate use, also causes harm to society. Cyberspace, which is one of the achievements of information technology, has provided the basis for various legal-financial developments. Encrypted or digital currencies that are not more than a few years old have become widely used in recent years. Today, with the introduction of cryptocurrencies such as bitcoin in different countries and their widespread use by the public, many ambiguities have been raised about their nature, and the acceptance of cryptocurrencies and virtual currency has had pros and cons, each of which to prove They point out their opinion for several reasons. On the other hand, due to the novelty of this phenomenon, the regulatory role of governments in this new area is significant and important, and due to the duty of governments to ensure the economic security of citizens and protect their rights. Individuals, government intervention in this new area, is essential. The research method in this research is descriptive-analytical and library method has been used in collecting resources.پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات و افزایش کاربری آن در زندگی روزمره علاوه بر بهبود کیفیت حیات از طریق استفاده مشروع، موجب لطمه به جامعه نیز میشود. فضای سایبری که از دستاوردهای فناوری اطلاعات می باشد بستر تحولات مختلف حقوقی - مالی را فراهم آورده است. ارزهای رمزنگاری شده یا دیجیتال که از عمر آنها چند سالی بیش نمیگذرد، طی سالهای اخیر به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفتهاند. امروزه با مطرح شدن رمزارزهایی نظیر بیتکوین در کشورهای مختلف و استفاده گسترده از آنها توسط مردم، ابهامات متعددی در مورد ماهیت آنها مطرح شده است و پذیرش رمز ارزها و پول مجازی، با موافقان و مخالفانی داشته که هریک برای اثبات نظر خود به دلایل متعددی اشاره میکنند. از سوی دیگر، با توجه به نو بودن این پدیده، نقش تنظیمگری دولتها در این حوزه جدید، قابل توجه و مهم میباشد و با توجه به تکلیف دولتها در خصوص تامین امنیت اقتصادی شهروندان و نیز حمایت از حقوق اساسی اشخاص، دخالت دولت در این حوزه جدید، امری ضروری است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است و در گردآوری منابع از روش کتابخانهای استفاده شده است.https://www.malr.ir/article_253911_5fddf886e3150ee1d37bb7fc4c907ea0.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321The concept and position of the right to participate in cultural life from the perspective of international human rights and Iranian law (with emphasis on administrative law)مفهوم و جایگاه حق مشارکت در حیات فرهنگی از منظر حقوق بین الملل بشر و حقوق ایران8911970447310.22034/mral.2022.1971506.1396FAسیف بکراییحقوق/دانشگاه مفید قم/ ایرانمحمد حبیبی مجندهدانشیار گروه حقوق دانشگاه مفید قمJournal Article20221028The right to participate in cultural life, at the global level in Article 27 of the Universal Declaration of Human Rights and Article 15 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, and at the regional level in Article 17 of the African Charter on Human and Nations Rights and Article 14 of the Additional Protocol to the Convention on Human Rights. It has been accepted in the American and Iranian legal system, in the constitution, ordinary laws and even soft law. At the level of international human rights, this right means real and guaranteed opportunities for all groups or individuals to freely express their works, communicate, act and engage in creative activities with the aim of development In Iran's domestic laws, by studying the principles of the constitution and related ordinary laws, it can be said that the said right has two different meanings: the enjoyment and benefit of different individuals and groups from cultural goods that are in the form of various written, visual and audio media. It is conceivable and the right to belong to a specific culture and to participate in its prosperity, which brings up the discussion of subcultures and cultural participation. Today, the issue of people's participation in the administrative system has been accepted as one of the indicators of good administration, participation has different dimensions and one dimension is cultural participation in the structure of the cultural administrative system, examining this right in terms of administrative law is also important.حق مشارکت در حیات فرهنگی، در سطح جهانی در ماده 27 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 15 میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و درسطح منطقه ای در ماده 17 منشور آفریقایی حقوق بشر و ملتها و ماده 14پروتکل الحاقی کنوانسیون حقوق بشر آمریکایی و همچنین در نظام حقوقی ایران ، در قانون اساسی، قوانین عادی و حتی حقوق نرم مورد پذیرش قرار گرفته است. در سطح حقوق بین الملل بشر، این حق، به معنای فرصتهای واقعی و تضمین شده برای تمام گروها یا اشخاص می باشد تا بتوانند آزادانه آثارخود را بیان کنند، ارتباط برقرار نمایند، اقدام کنند و در فعالیتهای خلاق با هدف توسعهی کامل شخصیت خویش و زندگی هماهنگ و پیشرفت فرهنگی جامعه سهیم باشند. در حقوق داخلی ایران، با مطالعه اصول قانون اساسی و قوانین عادی مرتبط می توان گفت، حق مزبور دو معنای متفاوت دارد: برخورداری و بهره مندی افراد و گروههای مختلف از کالاهای فرهنگی که در قالب رسانههای مختلف نوشتاری، دیداری و شنیداری قابل تصور است و حق تعلق به فرهنگ خاص و سهیم شدن در شکوفایی آن که بحث خرده فرهنگ ها و مشارکت فرهنگی را به میان می کشد. امروزه، موضوع مشارکت مردم در نظام اداری به عنوان یکی از شاخصهای اداره خوب مورد پذیرش قرار گرفته است. بر این اساس، مشارکت ابعاد مختلفی داشته و یک بعد آن مشارکت فرهنگی در ساختار نظام اداری فرهنگی است. بنابراین، بررسی این حق از حیث حقوق اداری نیز اهمیت دارد.https://www.malr.ir/article_704473_60f8b3693c4199bc5f4e6530a9552109.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321The process of handling Tenders Complaints in the Uncitral Model Law on Public Procurement (2011) and comparing it with the process defined in the Iranian legal systemفرآیندرسیدگی به شکایات از مناقصات در قانون نمونه آنسیترال (2011) و مقایسه آن با فرآیند تعریفشده در نظام حقوقی ایران12115425121710.22034/mral.2022.544966.1245FAداود حسین زاده عربیدانشجوی دوره دکتری تخصصی حقوق عمومی، گروه حقوق عمومی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران ـ شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانبیژن عباسیدانشیار گروه حقوق عمومی، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ایرانحسن خسرویدانشیار گروه حقوق عمومی، دانشگاه پیام نور، تهرانJournal Article20211221It is possible to explain the effects of the laws by determining the performance guarantee for each of them. In addition to defining the mechanism for investigating violations and crimes committed, this function also includes preventing the citizens and law enforcement officers to violate. The role and position of Tender’s laws, include the large volume of turnover and transactions from public sources, has doubled the importance of examining this issue in the field of Tender’s laws. Uncitral Model Law on Public Procurement (2011) as a comprehensive document of the optimal model of tenders in line with the objectives of the legal system of tenders has designed the process of handling complaints of tenders based on the rules accepted by international law and with the highest degree of compliance with domestic laws of its members. The present study tries to provide practical solutions with the aim of reviewing and improving the efficiency of the current laws of the Iranian legal system by examining and extracting the criteria emphasized by the Model Law and comparing it with the process of handling complaints in tenders in Iran’s legal system.تبیین آثار قوانین، با تعیین ضمانتاجرا برای هریکاز آنان امکانپذیراست. کارکرد مزبور علاوهبر تعریف سازوکار رسیدگیبه تخلفاتو جرایم صورتگرفته، پیشگیری از عدمتخطی شهروندان و مجریان قوانین را نیز دربر میگیرد. نقش و جایگاه قوانین ناظربر مناقصات و معاملاتدولتی، باتوجهبه اینکه حجم وسیعی از گردش مالی و معاملاتی را از محل منابععمومی بهخود اختصاص دادهاند، اهمیت بررسی این موضوع را در حوزه حقوقمناقصات دوچندان کرده-است. قانون نمونه تدارکات دولتی آنسیترال (2011)، به عنوان سندی جامع از الگوی مطلوب برگزاری مناقصات نیز در راستای اهداف نظام حقوقی مناقصات، فرآیند رسیدگی به شکایات از مناقصات را بر اساس قواعد مورد پذیرش حقوق بین الملل و با بیشترین میزان انطباق پذیری آن با قوانین داخلی کشورهای عضو طراحیکرده است. مقاله حاضر با بررسی و استخراج ضوابط مورد تأکید قانون مزبور و مقایسه آن با فرآیند رسیدگی به شکایات از مناقصات در ایران، سعی نموده است تا راهکارهای کاربردی، با هدف بازنگری و ارتقاء کارآیی قوانین فعلی نظام حقوقی ایران ارائه نماید.https://www.malr.ir/article_251217_97acaea5b953ce7b93daa9d1d0072551.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321The extent of the jurisdiction of judges to refuse to comply with government regulations contrary to the lawحدود صلاحیت قضات در خودداری از اجرای مقررات دولتی مخالف با قانون15517725506610.22034/mral.2022.547946.1265FAمحمد زارع بیدکیدانشگاه علوم قضایی و خدمات اداریمسلم آقایی طوقدانش آموخته دکترای حقوق عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20220308Control of administration is the basis of administrative law. One of the judicial control in Iranian administrative law is the refusal of judges to implement government decrees and regulations in violation of Islamic laws and regulations or outside the powers of the executive branch. This oversight is only in the position of a judge and only leads to the non-implementation of these regulations. Government regulations are general acts issued by the competent authorities. In case of a broad interpretation of "government", these regulations can be issued to include all approvals, whether from non-condensing institutions or decentralized and special institutions. "Judges of the courts" includes sitting judges, and judges of the courts cannot be included in this sense. Judges of the Dispute Resolution Council do not enter into this meaning either, because the principle of judicial security and separation of powers requires that we do not interpret this principle broadly. The term "Islamic laws and regulations" does not include the constitution, because whenever the constitution intends to name the constitution, it puts "constitution" next to "laws." Also, the "laws" do not include the approvals of institutions such as the Supreme Council of the Cultural Revolution, as the principle of judicial security prevents this interpretation. Islamic rules can be considered as valid and famous fatwas of Imami scholars and rules derived from Imami jurisprudence.نظارت بر اداره اصل و اساس حقوق اداری به شمار می آید. یکی از نظارت های قضایی در حقوق اداری ایران، خودداری قضات از اجرای تصویب نامه ها و آیین نامه های دولتی خلاف قوانین و مقررات اسلامی و یا خارج از حدود اختیارات قوه مجریه است. این نظارت تنها در مقام قضاوت است و صرفا به عدم اجرای این مقررات منتهی می شود. مقررات دولتی اعمال عام الشمولی است که از طرف مقامات صالح صادر می گردد.در صورت تفسیر موسع از «دولت» می توان این مقررات را شامل تمامی مصوبات، چه از نهاد های عدم تراکم و چه نهاد های عدم تمرکز و خاص صادر گردد ؛دانست.« قضات دادگاه ها» شامل قضات نشسته می گردد و نمی توان قضات دادسراها را در این معنی داخل کرد. قضات شورای حل اختلاف نیز در این معنی وارد نمی گردد چرا اصل امنیت قضایی و تفکیک قوا مستلزم آن است که این اصل را به صورت موسع تفسیر ننماییم. اصطلاح « قوانین و مقررات اسلامی» شامل قانون اساسی نمی گردد چرا که قانون اساسی هر زمان قصد داشته است از قانون اساسی نام ببرد « اساسی» را در کنار« قوانین» قرار داده است. هم چنین « قوانین» شامل مصوبات نهاد هایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نمی گردد چرا که اصل امنیت قضایی از این تفسیر جلوگیری می نماید. مقررات اسلامی را می توان فتاوای معتبر و مشهور علمای امامیه و قواعد ناشی از فقه امامیه دانست.https://www.malr.ir/article_255066_7dcfd212ce14183f9107d8e50aef425b.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321Conceptual separation of general approvals from case decisions in the judicial procedure of the Court of Administrative Justiceتفکیک مفهومی مصوبات عام الشمول از تصمیمات موردی در رویه قضایی دیوان عدالت اداری17920725506710.22034/mral.2022.560741.1365FAمحمد حسنونددانش آموخته دکتری تخصصی حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی/ قاضی دیوان عدالت اداری / مدرس دانشگاه0000-0001-6950-036Xسیده نفیسه کاظمیکارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،ایرانمهدی حسنونددانشجو دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، ایران.0000-0003-2074-6689Journal Article20220822The two independent pillars of the branches and the general board of the Administrative Court of Justice are responsible for independently handling complaints about case and general administrative decisions, despite the theoretical separation between the jurisdiction of these two pillars, but distinguishing between examples of general approvals and case decisions in very difficult cases and It was the source of the dispute. Therefore, the explanation and interpretation of these two concepts can be both epistemic and practical, creating numerous works in the performance of the judges of the court as well as those who refer to it. Therefore, the basic question of this article is what are the characteristics of case decisions and general approvals in the laws and the judicial procedure of the Administrative Court of Justice, so that finally the distinguishing criteria of these two concepts can be identified. In this passage, an attempt has been made to analyze library resources, laws and judicial opinions with a descriptive and analytical method. In the end, the main finding of the research is based on the assumption that the authority of government regulation is the same as the authority of legislation, which is exceptionally entrusted to other powers other than the legislature in order to overcome executive problems and create a framework for law enforcement. Therefore, the general approval should be It has all the inherent characteristics of the law, including generality, prescriptiveness, universality, and looking into the future.دو رکن مستقل شعب و هیات عمومی دیوان عدالت اداری به صورت مستقل رسیدگی به شکایات از تصمیمات موردی و عام الشمول اداری را بر عهده دارند علیرغم تفکیک نظری میان صلاحیت این دو رکن اما تمییز میان مصادیق مصوبات عام الشمول از تصمیمات موردی در موارد بسیار دشوار و منشا اختلاف بوده است. از این رو ایضاح و تفسیر این دو مفهوم میتواند هم از حیث معرفتی و هم کاربردی موجد آثار متعدد در عملکرد قضات دیوان و نیز مراجعین به آن مرجع باشد. لذا پرسش اساسی این نوشتار چیستی ویژگیهای تصمیمات موردی و مصوبات عام الشمول در قوانین و نیز رویه قضایی دیوان عدالت اداری است تا در نهایت بتوان سنجه های تمییز این دو مفهوم را شناسایی نمود. در این رهگذر تلاش شده تا با روشی توصیفی تحلیلی منابع کتابخانهای ، قوانین و آرای قضایی مورد واکاوی قرار گیرد. در نهایت یافته اصلی تحقیق بر این فرض استوار است که صلاحیت مقررات گذاری دولتی همان صلاحیت تقنین است که به صورت استثنایی جهت تفوق بر معضلات اجرایی و ایجاد زمینه اجرای قانون به قوای دیگر غیر از قوه مقننه سپرده شده است لذا مصوبه عام الشمول میبایست دارای کلیه اوصاف ذاتی قانون از جمله کلی بودن، آمره بودن، عام الشمول بودن و ناظر به آینده بودن باشد.https://www.malr.ir/article_255067_77228430497e8deee710e2f9c2e61706.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321Pathology of job security in Iran's labor law with looking at judicial procedure of the Administrative Courtآسیب شناسی امنیت شغلی در حقوق کار ایران با نگاهی به رویه قضایی دیوان عدالت اداری20922925507710.22034/mral.2022.557380.1337FAعلی نادریگروه حقوق، واحد قم، دانشگاه ازاد اسلامی، قم، ایرانحسین جوان آراستهگروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم، قم، ایران.حجت الله ابراهیمیانگروه حقوق، واحد قم، دانشگاه ازاد اسلامی، قم، ایران.Journal Article20220713Abstract:<br /><br />Job security is one of the most important issues in the field of work relations between workers and employers. Based on this, considering the inherent inequality between the parties of the labor relationship, i.e. the worker and the employer, labor law regulations should take steps to ensure job security. The analysis of job security in the light of Iran's labor law can be examined from two aspects: the first discussion is the issue of temporary employment contracts, and the second axis of discussion is the issue of firing workers, which must be done according to certain formalities. According to the ambiguities in the labor law and the differences in the inferences in the articles in question, the Administrative Court of Justice, as a judicial supervision authority, sometimes in the capacity of issuing unanimity votes by the general board and sometimes through its branches, takes steps to develop procedures on the issue of job security. has done The results of this research show that the situation of job security in Iranian law is seriously compromised. The research method in this study is descriptive-analytical and library method was used in collecting sources.چکیده:<br /><br />امنیت شغلی یکی از مهمترین موضوعات در حوزه روابط کاری میان کارگر و کارفرما است. بر این اساس، با توجه به نابرابری ذاتی میان طرفین رابطه کار یعنی کارگر و کارفرما، مقررات حقوق کار باید در جهت تضمین امنیت شغلی گام بردارند. تحلیل امنیت شغلی در پرتو قانون کار ایران از دو جنبه قابل بررسی است: اولین بحث موضوع قراردادهای کار با عنوان موقت است و دومین محور بحث، موضوع اخراج کارگران است که باید با رعایت تشریفات خاصی صورت گیرد. با توجه به ابهامات موجود در قانون کار و اختلاف در استنباط در مواد مورد نظر، دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع نظارت قضایی گاه در مقام صدور آرای وحدت رویه توسط هیئت عمومی و گاه از طریق شعب خود، اقدام به رویهسازی در مورد موضوع امنیت شغلی نموده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد، وضعیت امنیت شغلی در حقوق ایران با خدشه جدی مواجه است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است و در گردآوری منابع از روش کتابخانهای استفاده شده است.https://www.malr.ir/article_255077_e340b9365c282b172512760755823b63.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321Administrative solutions to reduce claims arising from pre-sale contracts in the light of the role of government regulationراهکارهای اداری کاهش دعاوی ناشی از قراردادهای پیش فروش ساختمان در پرتو نقش تنظیمگری دولت23025425318410.22034/mral.2022.548521.1276FAمحمدباقر الفتدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایرانعبداله کیاییاستادیار بازنشسته، گروه حقوق خصوصی، دانشگاه بین المللی امام خمینی ، قزوین، ایرانمسعود البرزی ورکیدانشیار ، گروه حقوق ، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایرانJournal Article20220222Nowadays, disputes in the sale of buildings and apartment units before construction is one of the common problems in society, which depends on pre-sale or pre-construction contracts. The long duration of construction projects and fluctuations in the prices of materials, especially due to today's unstable economic conditions, is one of the important reasons for the many differences and obstacles in the development of pre-sale contracts in Iran. Regardless of the circumstances beyond the control of the parties, many contractual and non-contractual issues, due to the multidimensional complexity of pre-sale contracts, cause the parties to differ in fulfilling the obligations of such contracts. In this study, the factors that cause differences in real estate contracts (in general) and pre-sale contracts (in particular) are investigated. The government and especially the document registration organization can reduce the number of lawsuits in this area by applying appropriate regulations in various areas such as pre-sale registration, adequate awareness, and implementation of the cadastral plan. Radameh also offers solutions to prevent disputes in building pre-sale contracts, which seems to be one of the most important solutions for the official registration of building pre-sale contracts. In general, in this study, regardless of the type and nature of pre-sale contracts, in a descriptive-analytical manner to identify the causes of disputes with the origin of the administrative system and ways to prevent these disputes from the perspective of administrative law.امروزه اختلافات در فروش ساختمان و واحدهای آپارتمانی قبل از ساخت یکی از معضلات رایج در جامعه است که بستگی به قراردادهای پیش فروش یا پیش ساخت دارد. طولانی بودن مدت پروژه های عمرانی و نوسانات قیمت مواد و مصالح به ویژه با توجه به شرایط بی ثبات اقتصادی امروز یکی از دلایل مهم اختلافات فراوان و مانعی در توسعه قراردادهای پیش فروش در ایران است. بدون در نظر گرفتن شرایط خارج از اراده طرفین، موضوعات قراردادی و غیر قراردادی بسیاری با توجه به پیچیدگی چند بعدی بودن قراردادهای پیش فروش، موجب اختلاف طرفین در انجام تعهدات چنین قراردادهایی است. در این پژوهش عواملی که موجب بروز اختلاف در قراردادهای مربوط به اموال غیرمنقول(به طور عام) و قراردادهای پیش فروش(به طور خاص) می گردد، بررسی می شود. دولت و به ویژه سازمان ثبت اسناد با اعمال تنظیم گری مناسب در حوزههای محتلف از جمله ثبت پیش فروش، آگاهی رسانی کافی، پیاده سازی طرح کاداستر میتوانند موجب کاهش دعاوی در این حوزه گردند. د رادامه همچنین راهکارهایی جهت جلوگیری از وقوع اختلاف در قراردادهای پیش فروش ساختمان ارائه گردیده است که به نظر می رسد ثبت رسمی قراردادهای پیش فروش ساختمان یکی از مهم ترین راهکارها می باشد. به طور کلی در این پژوهش، صرف نظر از نوع و ماهیت قراردادهای پیش فروش، به صورت توصیفی-تحلیلی به شناسایی عوامل بروز اختلاف با منشا نظام اداری و راه های جلوگیری از این اختلافات از منظر حقوق اداری پرداخته شده است.https://www.malr.ir/article_253184_6055e6869984c7ecb1955231b068b27e.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321The legal position of governors in resolving disputes between executive bodiesجایگاه قانونی استانداران در حل وفصل اختلافات بین دستگاههای اجرایی25528069751210.22034/mral.2022.563057.1388FAپرویز کهندلحقوق دانشگاه ازاد اسلامی واحد سیرجان ایرانمعین صباحیاستادیار گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانطیبه بلوردیاستادیار گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان.Journal Article20221008According to paragraph 12 of the general policies of the administrative system based on attention to effectiveness and efficiency in administrative processes and methods, with the aim of decriminalizing and reducing the referrals of executive bodies to judicial authorities for quick and free resolution of disputes between executive bodies, both national and provincial, in accordance with Article 134 The Constitution, based on the regulations on how to resolve disputes, the laws and regulations of the country's annual budget, the laws of the fourth and fifth development programs of the country, and the law regulating part of the government's financial regulations. In 2016, the Council of Ministers approved the regulations on how to resolve disputes between executive bodies. According to Article 3 of this regulation, disputes between the provincial institutions that are not resolved by the heads of the aforementioned institutions by using their legal powers, will be referred to the governor to be decided within the limits of his legal powers and the solutions provided in the laws. The main question in this research is what is the role of the governor in the process of resolving disputes between executive bodies? According to existing regulations in cases where the resolution of these disputes requires the decision of the Board of Ministers, the issue will be reflected by the Governor along with the documented and substantiated theory of the Governor to the Legal Vice President and with the proposal of the said Vice President along with the legal theory.باعنایت به بند 12 سیاستهای کلی نظام اداری مبنی برتوجه به اثربخشی وکارایی در فرآیندها و روشهای اداری و با هدف قضازدایی وکاهش مراجعات دستگاههای اجرایی به مراجع قضایی برای حل وفصل سریع وبدون هزینه اختلافات دستگاههای اجرایی اعم از ملی و استانی دراجرای اصل 134 قانون اساسی، بر اساس آییننامه چگونگی رفع اختلاف بین دستگاههای اجرایی، شیوهنامه رسیدگی و رفع اختلاف دستگاههای اجرایی، قوانین وضوابط بودجه سالیانه کشور، قوانین برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور و قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، دستگاههای مزبور .بایستی اختلافات خودرا براساس سازکارهای داخلی قوه مجریه حل وفصل نمایند. در سال 1386، هیات وزیران آیین نامه چگونگی رفع اختلاف بین دستگاههای اجرایی را تصویب نمود. به موجب ماده 3 این آیین نامه اختلافات بین دستگاههای استانی که توسط روسای دستگاههای مذکور با استفاده از اختیارات قانونی آنان مرتفع نشود، به استاندار منعکس تا در حدود اختیارات قانونی وی و راهکارهای مندرج در قوانین مورد تصمیمگیری قرار گیرد. پرسش اصلی در این پژوهش این است که نقش استاندار در فرآیند حل و فصل اختلافات بین دستگاههای اجرایی چگونه است؟ با توجه به مقررات موجود، در مواردی که حل وفصل این اختلافات نیاز به تصمیم گیری هیات وزیران داشته باشد موضوع توسط استاندار همراه با نظریه مستند و مستدل استانداری به معاونت حقوقی ریاست جمهوری منعکس و با پیشنهاد معاونت مزبور همراه با نظریه حقوقی وارائه راهکار در هیات وزیران مطرح و اتخاذ تصمیم خواهد شد. روش این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است و در گردآوری منابع از روش کتابخانهای استفاده شده است.https://www.malr.ir/article_697512_b02b0695fc46f1f3ac7a61121db7a672.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321The scope of government decree in administrative law based on the theory of al-Faragh regionقلمروی حکم حکومتی در در حقوق اداری بر مبنای نظریه منطقه الفراغ28130025506210.22034/mral.2022.557991.1340FAحسن سلیمیپوربانیدانشجوی دکتری، الهیات و معارف اسلامی، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانطاهره سادات نعیمیاستادیار، گروه فقه و حقوق، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران و مدیر حوزه علمیه خواهران، اسلامشهر، ایرانسید علی ربانی موسویاناستادیار، گروه فقه و حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000000251542235Journal Article20220720The present research tries to investigate and explain the extent of Al-Faragh region in the thinking of Martyr Sadr and the fundamental rights of Iran, using the analytical and descriptive method and library tools.The most characteristic of this region is the change of government rulings and laws in different time and places. Such as the rulings related to sex change and artificial insemination, which were not discussed in the past, but we are facing them in the present time and in Islamic societies.Legal rules Al-Faragh region is considered as one of the three examples of Islamic ruler's ruling. The first example is the provincial decree which is issued in conjunction with the initial decree in such a way that the Islamic ruler, based on the public interest and in the implementation phase, temporarily closes the first Sharia decree;in the other case, the provincial decree is like the executive orders and rules of the first decree.They act according to Sharia, both of these assumptions are different from the established provincial decrees; the third example is the provincial decrees or the established provincial decrees regarding Al-Faragh region,which includes many legal rules, including laws and regulations. In Iran's legal system, the theory of Al-Faragh region It is acceptable and many acts of the legislature can be examined in this form of this theory.On the other hand, the scope of this theory includes new and invented issues.field, it is possible to use the theory of al-Faragh region as a basis and rule of law.پژوهش حاضر سعی برآن دارد تابا روش تحلیلی و توصیفی وبا ابزار کتابخانهای،گستره منطقه الفراغ رادر تفکر شهید صدر و حقوق اساسی ایران بررسی و تبیین نماید.یافتههای این پژوهش حاکی ازآن است که منطقه الفراغ با عنوان منطقه العفو نیز مطرح شده است و از مهمترین ویژگیهای این منطقه،تبدّل و تغییر احکام حکومتی و قوانین درحیطه زمان و مکانهای متفاوت است.از قبیل احکام مربوط به تغییر جنسیت و تلقیح مصنوعی که در زمانهای گذشته مطرح نبوده امادر زمان کنونی و در جوامع اسلامی با آن مواجه هستیم.قواعد حقوقی منطقه الفراغ به عنوان یکی ازمصادیق سه گانه حکم ولایی حاکم اسلامی به شمار میآیند؛ مصداق نخست حکم ولایی آن است که در تزاحم با حکم اولیه صادر میشود به این نحو که حاکم اسلامی مبتنی بر مصلحت عمومی و در مرحله اجرا،حکم شرعی اولی را موقتاً تعطیل نماید؛در فرض دیگر حکم ولایی به مثابه احکام و قواعد اجرایی حکم اولی شرعی عمل میکنند که هر دو این فروض متمایز از احکام ولایی تأسیسی است؛مصداق سوم احکام ولایی یا احکام ولایی تأسیسی ناظر به منطقه الفراغ میباشد که بسیاری از قواعد حقوقی اعم از قوانین و مقررات را در برمیگیرد.در نظام حقوقی ایران، نظریه منطقه الفراغ قابل پذیرش بوده و بسیاری از اعمال قوه مقننه در این قالب این نظریه قابل بررسی است.از سوی دیگر، دایره این نظریه شامل موضوعات جدید و مستحدثه میگردد.به نظر می رسد در فضای حقوق اداری ایران نیز با توجه به نوپا بودن این رشته،میتوان از نظریه منطقه الفراغ به عنوان مبنا و ضابطه قانونگذاری استفاده کرد.https://www.malr.ir/article_255062_58c9ee0c1d5eb08a27d33f66607600b2.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321Human rights obligations of governments in the era of Corona with emphasis on the right to informationتعهدات حقوق بشری دولت ها در دوران کرونا با تاکید بر حق اطلاع رسانی30132025391010.22034/mral.2022.558248.1343FAروح اله شیخ دزفولیدانشجوی دکتری گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمجتبی انصاریاناستادیار حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسهیلا کوشااستادیار حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20220521For the first time in 1946, in the resolution of the United Nations General Assembly, the issue of obtaining and accessing information as a fundamental human right was legalized and discussed. The spread of corona virus was reported for the first time in Wuhan, China, in early December 2019, and it gradually covered the whole world. At the present time, when most of the countries of the world are affected by the corona disease, it is the right of all citizens to be aware of the information related to the origin and spread of this virus. If it can be proven that the Chinese government failed to notify this matter in time for any reason, it can create international responsibility for the Chinese government. , it can threaten the right to life and the security of life of many people and put them at risk, governments cannot, for various reasons such as public order and national security prevent the notification of this disease, because in this case, the issue of national security and public order is in conflict with access to information related to public health and the right to life of humans, it is obvious that priority should be given to the right to human life and maintaining public health. In this article, with a descriptive and library method, the human rights obligations of the governments during the Corona era have been investigated with an emphasis on the right to information.برای اولین بار در سال 1946 در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مسئله دستیابی و دسترسی به اطلاعات به عنوان یک حق بنیادین بشری صورت قانونی پیدا کرده و مورد بحث قرار گرفت. شیوع ویروس کرونا برای نخستین بار در ووهان چـین در اوایـل دسـامبر 2019 گـزارش گردید و به تدریج تمام جهان را در بر گرفت. در زمان حاضر که اغلب کشورهای دنیا گرفتار بیماری کرونا هستند، حق همه شهروندان است که از اطلاعات مربوط به پیدایش و شیوع این ویروس آگاه باشند. در صورت اثبات این امر که دولت چین در عدم اطلاع رسانی به موقع این موضوع به هر دلیلی کوتاهی کرده باشد می تواند برای دولت چین مسئولیت بین المللی ایجاد کند. با توجه به این که در این دوره زمانی که ویروس کرونا به عنوان یک موضوع بین المللی مورد بحث است می تواند حق حیات و امنیت زندگی افراد زیادی را تهدید کرده و در معرض خطر قرار دهد پرداختن به تکلیف دولتها در اطلاع رسانی راجع به پاندمی و نیز تبیین محدودیتهای قانونی و موجه آن ضرور یبه نظر میرسد بنابراین پرسش اصلی در این پژوهش، بررسی چگونگی تعهدات دولتها در مورد اطلاعرسانی شیوع ویروس کرونا است. در نوشتار حاضر با روش توصیفی و کتابخانه ای به بررسی تعهدات حقوق بشری دولت ها در دوران کرونا با تاکید بر حق اطلاع رسانی پرداخته شده است.https://www.malr.ir/article_253910_46c7de100a847d57e3d3281b7759fadd.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321The impact of the covid pandemic on the government's functions in domestic and international lawتاثیر پاندمی کووید بر کارکردهای دولت در حقوق داخلی و بین المللی32134469843810.22034/mral.2022.1972502.1404FAسمانه حسینی نویددانشجوی دکتری، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی؛ قائمشهر، ایران.کارن روحانیاستادیار گروه حقوق، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی؛ قائمشهر، ایران.امیررضا محمودیاستادیار گروه حقوق، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.Journal Article20221120The emergence of a new disease called Corona in 2019 made the world face a new crisis that affected all aspects of human life. One of the goals of establishing the World Health Organization was the need to fight against epidemics that are beyond the borders of countries. However, the financial and technical opportunities needed to achieve their goals and the cooperation of the member countries were not always at the optimal level and are not. Experience has shown that half of the financial resources include voluntary contributions for specific programs, but the organization refuses to develop a binding legal rule regarding them. Covid-19 are acting according to the guidelines and guidelines of the World Health Organization. It should be noted that despite all the problems and some mistakes, the organization managed this process correctly with the experience gained from previous epidemics. In domestic law, with the occurrence of this crisis, the functions of the government have also changed, which can be discussed in the three areas of prevention, treatment and the creation of new administrative structures to manage and control the disease. The main question that this research seeks to answer is the investigation of the impact of Corona on the functioning of the government in domestic law as well as the international body in charge of health, namely the World Health Organization. The research method in this study is descriptive-analytical, and the library method was used to collect the sources.ظهور بیماری جدید به نام کرونا در سال 2019 میلادی جهان را با بحران جدیدی رو به رو نمود که بر همه جنبههای حیات انسانی اثرگذار بود. عرصه حقوق اعم از حقوق بینالملل و حقوق داخلی نیز از این تاثیر بی بهرهنماند. با این حال، فرصت های مالی و فنی مورد نیاز برای نیل به اهداف آنها و همکاری کشورهای عضو همیشه در سطح مطلوب نبوده و نیست. تجربه نشان داده است که نیمی از منابع مالی شامل کمک های داوطلبانه برای برنامه های خاص است اما سازمان از تدوین یک قاعده قانونی الزام آور نسبت بدان ها امتناع می کند با این حال، مشاهده می شود که کشورهای عضو به دلیل قرار گرفتن در شرایط اپیدمی کویید 19 طبق راهکارها و ارشادهای سازمان بهداشت جهانی اقدام می نمایند. لازم به ذکر است علیرغم تمامی مشکلات و برخی اشتباهات، سازمان با تجربه ای که از اپیدمی های قبلی به دست آورده است، این روند را به درستی مدیریت کرده است. در حقوق داخلی نیز با وقوع این بحران، کارکردهای دولت نیز تغییراتی یافته است که در سه حوزه پیشگیری، درمان و ایجاد ساختارهای اداری جدید جهت مدیریت و کنترل بیماری قابل بحث است. پرسش اصلی که این پژوهش به دنبال پاسخ به آن است بررسی تاثیر کرونا بر کارکرد دولت در حقوق داخلی و نیز نهاد بین المللی متولی امر بهداشت یعنی سازمان بهداشت جهانی است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است و در گردآوری منابع از روش کتابخانهای استفاده شده است.https://www.malr.ir/article_698438_2b79766f66ca922f8dcf6d9ff536d926.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321Analyzing of book licensing system in Iranتحلیل نظام مجوزدهی کتاب در ایران34536825507210.22034/mral.2022.556793.1335FAحسین علائیاستادیار و عضو هیأت علمی گروه حقوق عمومی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.زهره پناهیدانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه اسلامی واحد شیراز، ایرانJournal Article20220630The book is a means of freedom of expression and also an essential tool for the free circulation of thoughts and ideas. Monitoring of book printing and publication is done either through prior supervision (licensing system) or through ex post supervision (post-publication supervision). The first approach is strict and based on lack of trust in book authors and publishers, while the second approach is democratic and free-spirited. The question is, what are the shortcomings of the current book licensing system in Iran compared to the standards of freedom of expression and freedom of information? This research has been done in a descriptive and analytical way. In Article 24 of the Constitution, the principle of freedom to publish books without censorship and prior audit is implicitly accepted with the two stipulations that it does not "harm the principles of Islam" or public rights. freedom of expression has been determined by the Supreme Council of the Cultural Revolution. It is suggested that the book licensing system be removed and restrictions and prohibitions related to freedom of speech in the field of books be determined according to the law approved by the Islamic Parliament.The judicial supervision over the approvals of the Supreme Council of the Cultural Revolution, which was removed as a result of the latest amendments to Article 19 of the Law of the Court of Administrative Justice approved in 1401, should be established again. Also, book publishers' violations should be dealt with in accordance with the principles of a fair trialکتاب وسیله آزادی بیان و نیز ابزاری ضروری برای گردش آزاد افکار و عقاید است. نظارت بر چاپ و انتشار کتاب یا از طریق نظارت پیشینی (نظام مجوزدهی)، و یا از طریق نظام تعقیبی (نظارت بعد از انتشار) انجام میگیرد. رویکرد نخست سختگیرانه و مبتنی بر عدم اعتماد به نویسندگان کتاب و ناشران است، در مقابل رویکرد دوم دموکراتیک و آزادمنشانه است. پرسش این است که نظام کنونی مجوزدهی در حوزه کتاب در ایران در مقایسه با معیار آزادی بیان و آزادی اطلاعات با چه کاستیهای مواجه است؟ این تحقیق بهشیوه توصیفی و تحلیلی انجام گرفته است. در اصل 24 قانون اساسی بهطور ضمنی اصل آزادی چاپ کتاب بدون سانسور و ممیزی قبلی با دو قید «مخل به مبانی اسلام» ویا «حقوق عمومی» نباشد، پذیرفته شده است. در زمینه کتاب، تفضیل محدودیت آزادی بیان به موجب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین گردیده است. پیشنهاد میگردد، نظام مجوزدهی کتاب حذف و محدودیتها و ممنوعیتها مرتبط با آزادی بیان در حوزه کتاب بهموجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تعیین گردد. نظارت قضایی بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که در نتیجه آخرین اصلاحات تبصره ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1401 حذف گردید، باید بار دیگر برقرارگردد. همچنین به تخلفات ناشران کتاب باید با رعایت اصول یک دادرسی منصفانه رسیدگی گردد.https://www.malr.ir/article_255072_599f89a3965c1b302d7c86c417db4ef4.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321Civil liability of the government arising from internet communications in Iranian law and international documentsمسئولیت مدنی دولت ناشی از ارتباطات اینترنتی در حقوق ایران و اسناد بین المللی36239470124710.22034/mral.2023.1972405.1407FAنازلی سبزعلیدانشجوی دکتری گروه حقوق خصوصی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایرانعلیرضا حسنیاستادیار گروه حقوق خصوصی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایرانامیر خواجه زادهاستادیار گروه حقوق خصوصی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایرانJournal Article20221116The issue of civil responsibility in the field of internet communication is one of the most important issues that has always been the focus of legislators. Civil responsibility can be realized at two levels of responsibility of individuals and the government. The evolution of this issue in Iranian law goes back only to the last few decades, but it has a long history in the field of international law. In Iranian law, the civil liability of individuals arising from internet communication has conditions such as realization of loss, harmful act and attribution of fault, which is based on the principle of harmlessness, respect, atonement, goodwill, etc. In terms of administrative rights and civil responsibility of the government, it seems that Mukhtar's opinion is... among different bases and theories. This type of responsibility in the field of international documents is also based on the theory of fault, which some countries, like the common law, have accepted the theory of risk as the basis of fault in the form of twin. Therefore, one of the important goals in writing this article is to examine the course of development and the foundations of civil liability arising from internet communications in Iranian law and international documents with a descriptive-analytical method. The theory of fault in the field of international documents is also variable and based on the theory of fault and twin risk.موضوع مسئولیت مدنی، در عرصه ی ارتباطات اینترنتی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که همواره مورد توجه قانونگذاران قرار گرفته است. مسئولیت مدنی در دو سطح مسئولیت اشخاص و دولت قابل تحقق است. سیر تکوین این موضوع در حقوق ایران تنها به چند دهه اخیر بر می گردد ولیکن در عرصه حقوق بین الملل از پیشینه ی دیرینی برخوردار است. در حقوق ایران، مسئولیت مدنی اشخاص ناشی از ارتباطات اینترنتی دارای شروطی همچون تحقق ورود ضرر، فعل زیانبار و انتساب تقصیر است که این موضوع بر مبنای قاعده لاضرر، احترام، تسبیب، حسن نیت و... شکل گرفته است. از حیث حقوق اداری و مسئولیت مدنی دولت نیز به نظر میرسد از میان مبانی و نظریات مختلف، نظر مختار..... است. این نوع مسئولیت در عرصه اسناد بین الملل نیز بر مبنای نظریه تقصیر می باشد که برخی کشورها همچون حقوق کامن لا مبنای نظریه خطر را در کنار تقصیر به صورت توأمان مورد پذیرش قرار داده اند. از این رو یکی از اهداف مهم در نگارش مقاله حاضر، بررسی سیر تکوین و مبانی مسئولیت مدنی ناشی از ارتباطات اینترنتی در حقوق ایران و اسناد بین المللی با روش توصیفی- تحلیلی است که به این نتیجه دست یافتیم که مبنای این نوع مسئولیت در حقوق ایران نظریه تقصیر و در عرصه اسناد بین الملل نیز متغیر و بر مبنای نظریه تقصیر و خطر توأمان می باشد.https://www.malr.ir/article_701247_9287399b255028cae16c350e9b1890f4.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321Comparison of specialized parent and subsidiary companies with similar companies and titles in Iranian and American lawمقایسه شرکت های مادر تخصصی و تابعه با شرکت ها و عناوین مشابه درحقوق ایران و آمریکا39542369846410.22034/mral.2022.561188.1374FAفریده امیریان جهرمیدانشجوی دکتری، گروه حقوق، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایرانسیدمحسن حسینی پویااستادیار، گروه حقوق، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.مجتبی زاهدیاناستادیار، گروه حقوق، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایرانJournal Article20220904Clause22,Article1of the Securities Market Law of the Islamic Republic of Iran,approved in2014,defines the parent company asacompany that, byinvesting in an investable company in order to gain profit,acquires so many voting rights that it elects a board of directors to control the company's operations.or be effective in the selection of board members.This definition seems to bethecorrect distinction between parent companies with similar companies(investment company,holdingcompany)and similar titles(combinationofcompanies,joint venture and trust) and determining a specific position for subsidiaries with a similar company(affiliated company)And similar titles(branch and agency)are not given in financial and commercial laws.The specialized parent companyandholdings have similarities with subsidiaries and similar titles, but they are not the same.There are many differences and distinctions between these titles, which have many effects on these differences. In the upcoming article,we will compare specialized parent companies and subsidiaries with other companies and similar titles in Iranian and American law.The research method is descriptive and analytical, and the library method was used to collect the sources.The results of this study show that due to the lack of comprehensive and technical laws and regulations in the field of specialized parent companies and holding companies,the terms holding company and subsidiary company are used equally with similar companies and titles, while Each type has its own regulations and from the legal point of view, the structure of these companies is different and distinct from each other.Also, state-owned specialized parent companies can be considered as a special type of holdings,whose position has not been properlyexplained in Iran's administrative law system.بند 22ماده1قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب1384،شرکت مادر را شرکتی تعریف نموده است که با سرمایه گذاری در شرکت سرمایه پذیر جهت کسب انتفاع،آنقدر حق رای کسب میکند که برای کنترل عملیات شرکت،هیئت مدیره را انتخاب کندویادرانتخاب اعضای هیئت مدیره موثر باشد.به نظر میرسد این تعریف تمایز درستی بین شرکتهای مادر با شرکتهای مشابه (شرکت سرمایه گذاری، شرکت هلدینگ) و عناوین مشابه(ادغام شرکت ها، جونت ونچر و تراست)وتعیین جایگاه مشخصی برای شرکت های تابعه با شرکت مشابه(شرکت وابسته)وعناوین مشابه (شعبه و نمایندگی)درقوانین مالی وتجاری قائل نشده است. شرکت مادر تخصصی و هلدینگها با شرکتهای تابعه و عناوین مشابه شباهتهایی دارند ولی یکی نیستند تفاوتها و تمایزهایی زیادی میان این عناوین وجود دارد که آثار زیادی بر این تفاوت ها بار می شود. در مقاله پیش رو به مقایسه شرکتهای مادر تخصصی و تابعه با سایر شرکتها و عناوین مشابه در حقوق ایران و امریکا میپردازیم.روش تحقیق از نوع تحقیق توصیفی و تحلیلی است و در گردآوری منابع از روش کتابخانه ای استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد به علت فقدان قوانین و مقررات جامع و فنی در زمینه شرکتهای مادر تخصصی و هلدینگها ،اصطلاح شرکت هلدینگ و شرکت تابعه ،با شرکت ها و عناوین مشابه به طور یکسان به کار برده می شوددر حالی که هر قسم مقررات خاص خودرادارند واز نظر حقوقی، ساختار این شرکتها با یکدیگر متفاوت و متمایز است.همچنین،شرکتهای مادر تخصصی دولتی به عنوان نوع خاصی از هلدینگها قابل بررسی میباشند که در نظام حقوق اداری ایران،جایگاه آنها به درستی تببین نشده است.https://www.malr.ir/article_698464_d277ac212d998ac88f82f0cb25f2d07d.pdfانجمن ایرانی حقوق اداریفصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری2717-049751420230321Essentials of an effective state; case study of the Neo liberal Stateبایسته های دولت کارآمد؛ مطالعه موردی دولت لیبرال مدرن42545070000210.22034/mral.2022.1971805.1400FAمحمد حسین بستانیگروه حقوق عمومی و اقتصادی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی (ره)، تهران، ایراناسدالله یاوریاستادیار دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20221101Effectiveness as an interdisciplinary concept is a characteristic that the government institution, as a point of departure in the knowledge of public law, guarantees its legitimacy and stability and ensures the satisfaction of its citizens. Since the road map of a government is determined by the goals set in the political theory that supports it, studying the coordinates of that theory will be the key to finding its effectiveness requirements, which in the present research, for a more accurate understanding and objective examination. Moreover, the theory of Neo liberalism has been analyzed as one of the latest theoretical achievements of thinkers in the field of public law and studies related to governance. In this analytical-descriptive study, which was written based on documentary data, the authors are looking for an answer to the question, "What is the concept of effectiveness in the field of state and what are its characteristics in the theory of modern liberalism?" Respect for the principles of democracy and human rights, respect for civil society, social solidarity and respect for ethnic diversity, the rule of law, political rationality and the primacy of public interests, commitment to a free, competitive and global economy, the purposeful and moderating role of the government in public affairs and dynamic, transparent and monitor-able political and economic institutions are prominent components in the state's strategies based on the theory of modern liberalism, which help it in realizing its goals and responding practically to the expectations of citizens.کارآمدی به عنوان مفهومی میانرشتهای خصیصهای است که نهاد دولت به عنوان نقطه عزیمت در دانش حقوق عمومی، دوام مشروعیت و پایداری خود را بهوسیله آن تضمین کرده و رضایتمندی شهروندان خود را تأمین میکند. از آنجا که نقشه راه حرکت یک دولت را اهداف مقرر در نظریه سیاسی پشتیبان آن مشخص میکند، مطالعه مختصات آن نظریه کلید یافتن بایستههای کارآمدیاش خواهد بود که در پژوهش حاضر، برای درک دقیقتر و بررسی عینیتر موضوع، نظریه نئولیبرالیسم بهعنوان یکی از آخرین دستاوردهای نظری اندیشمندان حوزه حقوق عمومی و مطالعات مربوط به حکمرانی مورد واکاوی قرار گرفتهاست. در این مطالعه تحلیلی-توصیفی که براساس دادههای اسنادی به رشته تحریر درآمده است، نگارندگان به-دنبال پاسخ به این پرسشاند که «مفهوم کارآمدی در ساحت دولت چیست و شاخصههای آن در نظریه لیبرالیسم مدرن کدام است؟» احترام به اصول دموکراسی و حقوق بشر، تکریم جامعه مدنی، همبستگی اجتماعی و احترام به تنوع قومی، حاکمیت قانون، عقلانیت سیاسی و تقدم منافع عمومی، التزام به اقتصاد آزاد، رقابتی و جهانی، نقشآفرینی هدفمند و تعدیلگر دولت در امور عمومی و نهادهای سیاسی و اقتصادی پویا، شفاف و قابل نظارت، مؤلفههای برجسته در راهبردهای دولت مبتنی بر نظریه لیبرالیسم مدرناند که آن را در تحقق اهداف خود و پاسخگویی عملی به انتظارات شهروندان یاری میکنند.https://www.malr.ir/article_700002_18753f9d794aff6b3085630d36e1910e.pdf