عیوب اراده در استعلام و مجوزهای قراردادهای آنلاین پیمانکاری از دیدگاه حقوق اداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته مقطع دکتری حقوق خصوصی. دانشگاه عدالت

2 عضو هیئت علمی گروه حقوق خصوصی دانشگاه عدالت

10.22034/mral.2022.559445.1351

چکیده

باهدف رفع مشکلات واگذاری سنتی پروژه به پیمان‌کاران، سامانه‌ای برای رفع این مشکل راه اندازی شد. اما به عقیده حقوق‌دانان، در این وضعیت اراده طرفین دارای عیب خواهد بود. این پژوهش به روش تحلیلی-توصیفی انجام‌شده و قصد پاسخ به این سؤال را داشته که عیوب اراده در قراردادهای آنلاین پیمانکاری از دیدگاه حقوق اداری چیست؟ چنین نتیجه شد که فقدان سند اجرایی تأسیس سامانه آنلاین، موجب شده که هیچ تعهد حقوقی بر دوش ارگان‌های دولتی و حکومتی قرار نگرفته و بنابراین در وضعیت نیمه‌همکاری با این سامانه، سازمان‌هایی که تنها حق صدور مجوز در بخش‌هایی از پروژه را دارند، به‌نوعی اراده موازی با متولی اصلی مبدل می‌شوند. خلط دو تأسیس «استعلام» و «مجوز» و عدم الزام اداری به پاسخ‌دهی به استعلام و دیگر چالش‌های آن، زمینه برای انتخابی بودن پیمانکار را فراهم کرده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که ضمن تنظیم سند حقوقی-اجرایی برای واگذاری در سامانه آنلاین، تمامی ارگان‌های کشور ملزم به حضور در آن شده و تعهدات هر سازمان در خصوص استعلام نیز به‌صراحت ذکر شود، ضمن آنکه اختیار آن ارگان تنها به صدور مجوز ختم شده و پس‌ازآن حق دخالت بیشتر در پروژه را نداشته باشد. درعین‌حال در صورت لزوم نیز برای پیمانکاری که به سبب عواملی خارج از اراده خود زیان‌دیده، خسارتی در نظر گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Defects of will in inquiry and permits of online contracting contracts from the point of view of administrative law

نویسندگان [English]

  • Mehdi Molavali 1
  • Soheil Jadi 2
1 Graduated with a doctorate in private law. Justice University
2 Lecturer in the private law department of Adalat University
چکیده [English]

With the aim of solving the problems of traditional assignment of projects to contractors, a system was launched to solve this problem. But according to lawyers, in this situation, the will of the parties will be flawed. This research was carried out by analytical-descriptive method and intended to answer the question that what are the defects of will in online contracting contracts from the point of view of administrative law? It was concluded that the lack of an executive document for the establishment of the online system has caused that no legal obligations have been placed on the shoulders of government and governmental bodies, and therefore, in the state of semi-cooperation with this system, the organizations that only have the right to issue licenses in parts of the project, somehow will They become parallel with the main trustee. The confusion between the two establishments of "inquiry" and "license" and the lack of administrative obligation to respond to the inquiry and its other challenges have provided the basis for the contractor to be selective. Therefore, it is suggested that while preparing the legal-executive document for handing over in the online system, all the country's organs are required to attend it and the obligations of each organization regarding the inquiry should also be clearly mentioned, while the authority of that organ is only limited to issuing a license and after that not have the right to interfere more in the project.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Defects of will
  • Online contract
  • Contracting
  • Administrative law
امامی، محمد و کوروش استوارسنگری، حقوق اداری (1)، تهران: میزان، 1401.
پاسبان، محمدرضا، حقوق شرکت­های تجاری، تهران: سمت، 1398.
جعفری لنگرودی، محمدجعفر، دایره‌المعارف حقوق مدنی و تجارت، تهران: میزان، 1370.
رحمانیان، مسعود، آثار حقوقی قراردادهای پیمان‌کاری دولتی، تهران: آوا، 1395.
رسولیان، مجید، حقوق و اختیارات طرفین پیمان در قراردادهای پیمان‌کاری دولتی، تهران: ژرف‌اندیشان، 1399.
زارعی، حسین، تخلفات اداری، تهران: دوران، 1400.
شیروی، عبدالحسین، قراردادهای بی.او.تی: تنظیم قوانین، ساختار قوانین حاکم، تهران: میزان، 1400. 
طباطبایی مؤتمنی، منوچهر، حقوق اداری، تهران: میزان، 1400.
عسکری، امیر و بیژن عباسی، سازمان‌های اداری و محلی، تهران: مجد، 1400.
فلاحی، آزاد، بررسی تحلیلی ساختار قرارداد بی.او.تی، تهران: بهنامی، 1393.
قاسمی، عبدالعلی، آموزش مکاتبات اداری، تهران: دیباگران، 1400.
کاتوزیان، ناصر، قواعد عمومی قراردادها، تهران: میزان، 1370.
کوکبی، امین، نگاهی فراگیر و همه‌جانبه به قراردادهای ساخت، بهره‌برداری و انتقال، تهران: سومین همایش بین‌المللی معماری عمران و شهرسازی در آغاز هزاره سوم، 1396.
معمارزاده طهران، غلام‌رضا، محمد مبینی و مهدی فقیهی، دولت الکترونیک، تهران: گوهربار، 1396.
اسماعیلی، میترا، علی رادان جبلی و منوچهر توسلی نایینی، «نظام حقوقی حاکم بر پیمان‌های دولتی در پرتو حکمرانی مطلوب»، فصل‌نامه علمی پژوهش‌های نوین حقوق اداری، دوره سوم، 1400، صص 39-58.
چهارمیری، ثریا، ولی­الله انصاری و حسن خسروی، «بررسی تطبیقی فسخ قراردادهای اداری در حقوق ایران و فرانسه»، حقوق اداری، دوره هفتم، ۱۳۹۸، صص 139-165.
دارابى، محمد و مهدی هداوند، «مطالعه تطبیقی داوری در قراردادهای پیمان‌کاری در حقوق ایران و فرانسه»، فصل‌نامه علمی پژوهش‌های نوین حقوق اداری، دوره دوم، 1399، صص 89-110.
سالاری، مصطفی و محمدجواد رضایی‌زاده، «معیارها و شرایط عمومی قراردادهای جدید نفتی ایران از منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی»، حقوق اداری، دوره هشتم، ۱۳۹۹، صص 117-137.
شاکری، بلال و حسین ناصری مقدم، «بررسی فقهی قراردادهای بی.او.تی»، مجله فقه، دوره نود و پنجم، 1397، صص 5-28.
قربانی‌زاده، وجه‌الله، جعفر عباس‌پور و مهدی خیراندیش، «فراتحلیل عوامل مؤثر در استقرار دولت الکترونیک ایران»، مطالعات منابع انسانی، دوره ششم، 1395، صص 1-26.
میرغفوری، سید حبیب‌الله، علی مروتی شریف‌آبادی، یاسمین برومندزاد و فاطمه زمانی، «تحلیلی بر عوامل مؤثر بر موفقیت تحویل خدمت در دولت الکترونیک (مطالعه موردی: خدمات الکترونیک دانشگاه یزد)»، مدیریت تولید و عملیات، دوره دوم، 1395، صص 117-136.
رنجبریان، امیر، «قراردادهای بی.او.تی در صنعت آب و فاضلاب کشور»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، 1397.
 
قانون اساسی ایران، مصوب 1358، بازنگری شده در سال 1369.
قانون آیین دادرسی کیفری، مصوب 1394.
قانون تجارت الکترونیک، مصوب 1382.
قانون تجارت، مصوب 1311، با آخرین اصلاحات.
قانون شهرداری‌ها، مصوب 1334.
قانون مجازات اسلامی، مصوب 1392.
قانون مدنی ایران، مصوب 1316، با آخرین اصلاحات.
منشور حقوق شهروندی، مصوب 1395.
2.Latin source
 
ADJEI-BAMFO, Peter; MALOREH-NYAMEKYE, Theophilus & AHENKAN, Albert, “The role of e-government in sustainable public procurement in developing countries: A systematic literature review”, Resources, Conservation and Recycling, 2019, 142: 189-203‏
ALAZEMI, NASER; AL-SHEHAB, Abdullah J.; ALHAKEM, Hawaf Abd, “SEMANTIC-BASED E-GOVERNMENT FRAMEWORK BASED ON DOMAIN ONTOLOGIES: A CASE OF KUWAIT REGION”, Journal of Theoretical & Applied Information Technology, 2018, 96 (9)‏
ARAYANKALAM, Jithesh; KHAN, Anupriya; KRISHNAN, Satish, “How to deal with corruption? Examining the roles of e-government maturity, government administrative effectiveness, and virtual social networks diffusion”, International Journal of Information Management, 2021, 58: 102203‏
ASHAYE, Olusoyi Richard; IRANI, Zahir, “The role of stakeholders in the effective use of e-government resources in public services”, International Journal of Information Management, 2019, 49: 253-270
CHOI, Taehyon; CHANDLER, Susan Meyers, “Knowledge vacuum: An organizational learning dynamic of how e-government innovations fail”, Government Information Quarterly, 2020, 37.1: 101416‏
ENGSTROM, David Freeman, et al., “Government by algorithm: Artificial intelligence in federal administrative agencies”, NYU School of Law, Public Law Research Paper, 2020, 20-54‏
PARK, Chul Hyun; KIM, Koomin, “E-government as an anti-corruption tool: Panel data analysis across countries”, International Review of Administrative Sciences, 2020, 86.4: 691-707‏
ROBLEK, Vasja, et al., “Best practices of the social innovations in the framework of the e-government evolution”, Amfiteatru economic, 2020, 22.53: 275-302
ROSE, Jeremy; FLAK, Leif Skiftenes; SÆBØ, Øystein, “Stakeholder theory for the E-government context: Framing a value-oriented normative core”, Government Information Quarterly, 2018, 35.3: 362-374
YANG, Longzhi; ELISA, Noe; ELIOT, Neil, “Privacy and security aspects of E-government in smart cities”, In: Smart cities cybersecurity and privacy. Elsevier, 2019, 89-102